Het leerbos

Tijdens mijn afstudeeropdracht heb ik gewerkt aan het maken van een educatieve game voor de smartwall van Embedded fitness. De educatieve game is gericht op het laten bewegen van kinderen in groep 4 van de basisschool.

Het concept van de game is een point en klik avonturenspel dat door 3 kinderen tegelijk kan worden gespeeld. De spelers navigeren door een interactieve wereld waar ze verschillende minigames kunnen vinden. In de minigames kunnen ze schoolvakken oefenen zoals rekenen en taal op een leuke en actieve manier. Elke minigame heeft een eigen game mechanic zodat de game leuk en afwisselend blijft. De gehele game wordt verbonden door middel van een verhaallijn dat de spelers een doel geeft om naartoe te werken.

Gedurende dit project heb ik het benodigde onderzoek gedaan en gebruikerstests uitgevoerd. Dit heb ik gedaan om ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk op de doelgroep aansluit, terwijl het wel zijn educatieve doelen behaald. Daarnaast heb ik voor dit project contact gehad met de benodigde stakeholders (kinderen en educatie experts), de verhaallijn geschreven, de gameflow ontworpen, de basisconcepten van de minigames bedacht, de assets ontworpen en gerealiseerd en de meeste overige design beslissingen gemaakt.

Om een werkend prototype van de game te maken heb ik samengewerkt met twee andere studenten die zich hebben gericht op het programmeren. Daarnaast heb ik met hen samengewerkt en gebrainstormd in latere fases van het project om ervoor te zorgen dat de minigames qua game mechanics zo leuk mogelijk zijn om te spelen.

Zelf vond ik het erg leuk om aan dit project te werken, omdat ik veel contact heb gehad met de doelgroep en stakeholders. Daarnaast zat er een extra uitdaging in deze opdracht wegens de aparte manier van interactie die de gebruikers met de game hebben dankzij de smartwall.
Wil je meer weten over dit project? Stuur gerust een mailtje.